neděle 6. prosince 2020

Advent, Barbora, Mikuláš, ... 🎀❄

 

Protože jsem tu dlouho nebyla a měla jsem v plánu vydat několik už vánočních článků, dám to do jednoho delšího. Pokud jste četli můj poslední článek na Sel blogu, tak víte, proč se mi sem nechce chodit a psát. Ono je to i docela zjevné, když se podíváte na aktivitu, která tu není a píšu si články sama pro sebe. No nevadí. Zkusím něco vydat a uvidíme. Pokud nic tak to definitivně zabalím. Čas teď potřebuji věnovat jinam.

Od minulého týdne nám běží doba adventu. Dneska je to již druhá adventní neděle, kdy budeme na našem věnci zapalovat svíčky a těšit se na Vánoce, které k nám jsou blíž a blíž :). Ale málokdo vlastně ví, co to advent opravdu je a co to vlastně znamená. Jedná se tedy o dobu čekání a to na narození Ježíše Krista, který přišel na tento svět 25.12.Samotné slovo advent znamená tedy příchod. Advent byl zároveň dobou půstu, kdy se lidé zdržovali nadměrného jezení a hodování. Také se nekonaly žádné zábavy a byl zakázán tanec a zpěv. Byla to doba zbožného rozjímání a klidu. 

Tradice adventního věnce, jak jej známe, je celkem nová. Její počátky jsou z první poloviny 19. století. První zmínka je z Hamburku, přístavního města, kde se nad dveřmi místního sirotčince objevil vyřezávaný adventní věnec. Každý den na něm zapaloval jeho výrobce Wichern svíčku, každou neděli svíčku větší a pod věnec dával kasičku pro milodary, které pak byly pro osiřelé děti. No a tradice věnce se začala z Německa šířit dál a dál a až se ustálila i jeho podoba, jak jej známe dnes. 

Na den 4.12. přichází svátek Svaté Barbory. Dnes jej slavíme hlavně pro děti, kdy si dají v předvečer tohoto svátku na okno punčochu či ponožku a čekají, až se ráno vzbudí a zda jim Barbora něco nadělí. Hodné děti dostanou sladkosti, ovoce no a ty zlobivé pak uhlí či brambory. Ale nejdříve si povíme něco z historie svaté Barbory. Narodila se tedy ve 3. století a její otec nenáviděl křesťany a byl jejich nepřítelem. U svého domu nechal zhotovit věž, do které svojí dceru Barboru zavíral aby jí tak ochránil. Jeden ze sluhů ale Barboru svedl ke křesťanství a jednou u ní její otec nalezl kříž. Barbora se tedy přiznala, že je křesťankou a její otec se jí ve vzteku snažil zabít. Barbora utekla ale zanedlouho jí otec našel a nechal jí soudit. Byla mučena aby se vzdala své křesťanské víry. U tohoto mučení byla i žena Julie, která se k víře také přiznala a v tom momentu se Barboře všechny její rány zahojily. To soudce namíchlo a nechal jí ještě krutěji mučit, kdy jí nechal odříznout její prsa. Nakonec jí sťal její otec hlavu mečem ale zároveň do něj uhodil blesk a také zemřel a spolu s nimi i žena Julie. 

No a jak se tento svátek slavil v dřívějších dobách? V předvečer svátku chodily po vesnici "Barborky", které byly celé v bílém a přes obličej měly závoj. Tato barva byla symbolem čistoty a nevinnosti. Chodily většinou ve třech a jedna nesla košík, ze kterého obdarovávala děti jablky nebo oříšky, či jinými dobrotami. 

A pak tu máme den 5.12. kdy se narodil údajně Svatý Mikuláš. Narodil se ve městě Patara do rodiny křesťanů. Potom, co jeho rodiče zemřeli, rozdal velkou část svého majetku chudým lidem a aby utekl před všemi projevy vděčnosti, vydal se na pouť do Palestiny. Ve městě Myra tehdy zemřel biskup a novým se měl stát právě Mikuláš. S ním se pojí i známá legenda o muži a jeho třech dcerách. Zadlužený otec chtěl své tři dcery poslat jako prostitutky aby si vydělaly na věno a na jeho dluhy. Mikuláš těmto dcerám hodil oknem zlaťáky a tak nemusely své tělo prodávat a vyplatily se z dluhů. Na tomto se zakládá ona tradice nadílky, která se večer 5. prosince naděluje.  

Podle legendy má sestupovat Mikuláš se svou družinou v tento večer na zem a obcházet domy s dětmi a rozdává hodným dětem pamlsky a zlobivým uhlí nebo brambory. Anděl a Mikuláš mají vzbuzovat v dětech klid a čert pak trestá viníky a zlobivé děti. Dnešní děti už na tuto tradici moc nevěří a z čerta strach nemají. Což je škoda protože já jsem se bála už pomalu půl roku dopředu, když měl přijít tento den :D Ale zároveň jsem se těšila na Ježíška a na nadílku, takže jsem tohle musela přetrpět abych byla blíže Štědrému dni. Spoléhala jsem, že mě můj pejsek zachrání a sežere je všechny :D No, pejsek byl ovšem zavřený protože ten by je fakt asi roztrhal...



1 komentář:

  1. Já jsem se teprve nedávno dozvěděla, že tradice adventního věnce není zase tak stará. U nás ale na stole vždy býval a mně se to líbí, stal se pro mě jedním ze symbolů Vánoc a také si ho sama zdobím :-)

    OdpovědětVymazat